ماده ۲۲ قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۵۰
ماده ۲۲ – حداکثر توقف هر کالا از تاریخ تسلیم مانیفست یا اظهارنامه اجمالی برای یکی از منظورهای مندرج در بندهای ۱ تا ۴ ماده ۱۹ چهارماه خواهد بود و در صورتی که ظرف مدت مزبور برای انجام تشریفات قطعی گمرکی و وظایفی که به عهده اظهارکننده است اقدام نشود کالا متروکه محسوب میگردد.
تبصره ۱ – کالای فاسد شدنی که ضوابط و طبقهبندی آنها در آیین نامه گمرکی تعیین خواهد شد و همچنین کالائی که نگهداری آن ایجاد خطر یاهزینه (غیر از انبارداری متعارفی) می کند از شمول مقررات این ماده خارج و مشمول مقرراتی است که در آیین نامه گمرکی تعیین خواهد شد.
تبصره ۲ (منسوخ ۱۳۵۷/۰۸/۰۲)- در موارد استثنائی که بتشخیص گمرک ایران عدم اقدام بتحویل گرفتن کالا از گمرک ظرف مدت چهار ماه مذکور در این ماده معلول علل موجهی باشد گمرک میتواند مهلت مقرر در این ماده را به تقاضای کتبی صاحب مال حداکثر تا ۴ ماه دیگر به شرط پرداخت حق انبارداری تمدید کند.
در این قبیل موارد بعد از انقضای مهلت گمرک میتواند کالا را طبق مقررات کالای متروکه بفروش برساند.
تبصره ۳ – مهلت توقف کالای مورد نیاز موسسات تولیدی که به انبارهای اختصاصی یا انبارهای عمومی رسمی انتقال داده شده محدود به مدت چهارماه مقرر دراین ماده نبوده و گمرک مجاز است با موافقت وزارت دارائی برای مدت متناسب که مقتضی بداند آن را تمدید کند.
تبصره ۴ – تا زمانی که کالا در گمرک موجود است صاحب کالا حق دارد اظهارنامه خود را که برای یکی از منظورهای پنجگانه مندرج در ماده ۱۹ این قانون تسلیم کرده باظهارنامه دیگر تبدیل کند مشروط بر اینکه اظهار اول با رعایت مفاد ماده ۳۱ مستلزم ضبط کالا نباشد و در صورتی که اظهار اول مستلزم پرداخت جریمه باشد اجازه تبدیل عنوان وقتی داده میشود که اظهارکننده قبلاً جریمه مقرر را بپردازد در صورتی که حقوق گمرکی و سودبازرگانی و عوارض از بابت اظهار قبلی پرداخت شده باشد مسترد خواهد شد.
تبصره ۵ (منسوخ ۱۳۵۶/۰۳/۰۸)- حداکثر مدت توقف کالا در انبارها و اماکن گمرکی در فرودگاههای کشور (۳۰) روز است و پس از آن کالا متروکه تلقی میشود.
هزینهانبارداری در فرودگاهها از روز سوم تخلیه محاسبه و دریافت خواهد شد.
هر گاه پس از انقضاء مدت هفت (۷) روز از تاریخ ابلاغ اخطار گمرک دائر به متروک شدن کالا نسبت به ترخیص و خروج آن از گمرک اقدام نشود کالایمزبور از طریق حراج بفروش خواهد رسید. و در مورد وجوه حاصل از فروش طبق مقررات قانونی عمل خواهد شد.
تبصره ۶ (منسوخ ۱۳۵۶/۰۳/۰۸)- به گمرک ایران اجازه داده میشود کلیه مواد شیمیائی مذکور در قسمتهای ششم و هفتم جدول تعرفه گمرکی و مواد آتش زا که پس از انقضاء مدت (۲۰) روز از تاریخ اولین اخطار بعد از ورود کالا به صاحبان آن ترخیص نشود طبق آیین نامه های که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید اقدام بفروش نماید و در صورتی که امکان فروش نباشد معدوم خواهد شد.
در صورتی که نام بانک ذینفع در اسناد ذکر شده باشد رونوشت اخطاری که برای صاحب کالا فرستاده میشود به بانک ذینفع نیز ابلاغ میگردد.
تا زمانی که عدم ترخیص کالا ناشی از قصور صاحب کالا نبوده و مورد تایید گمرک ایران باشد اقدام در فروش متوقف خواهد ماند.