مطالبه خسارت قراردادی
صورتجلسه نشست قضایی
تاریخ برگزاری: ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
برگزار شده توسط: استان یزد/ شهر تفت
موضوع
مطالبه خسارت قراردادی
پرسش
در صورتی که فردی ساختمانی را به دیگری بفروشد و در ضن قولنامه قید شود اگر یکی از چک های ثمن پرداخت نشود معامله منفسخ میشود وبعد از معامله یکی از چک ها پاس نشود و فروشنده از طریق دادگاه حکم خلع ید بگیرد و خریداردر زمان تصرف تغییراتی در ساختمان ایجاد کرده باشد که موجب خسارت به ساختمان شده باشد آیا فروشنده حق مطالبه خسارت وارده را دارد یا خیر؟
نظر هیئت عالی
نظر به این که بیع موصوف با توجه به ماده ی ۳۲۶ قانون مدنی، بیع خیاری است و انتقال مالکیت از زمان انعقاد عقد بیع است نه از تاریخ انقضای خیار، بنابراین خریدار در زمان مالکیت خود حق هرگونه تغییر و تصرف در مایملک خود را دارد، چون اذن در شیء اذن درلوازم آن میباشد، بعلاوه اعمال حق فسخ یا انفساخ اثر قهقرایی ندارد بلکه اثر آن از زمان اعمال حق فسخ یا انفساخ به بعد میباشد.
نظر اکثریت
چنانچه با اخذ نظر کارشناس مشخص گردد خسارتی به ساختمان وارد شده ومی تواند موجب ضرر برای دیگران باشد بنابه قاعده فقهیلاضرر ولاضرارفی الاسلامکه هیچ کس نمی تواند با تصرف در ملک خود موجب اضرار دیگری شود وبا استناد به مواد ۱و۲ قانون مسئولیت مدنی وماده ۳۰ قانون مدنی و۴۰ قانون اساسی خریدار ملزم به جبران خسارت وارده به ساختمان میباشد.
نظر اقلیت
خریدار ملزم به جبران خسارت نمیباشد چرا که طبق ماده ۳۶۲ قانون مدنی یکی از آثار بیع این است که به مجرد وقوع بیع مشتری مالک مبیع وبایع مالک ثمن میباشد وبراساس ماده ۳۰ قانون مدنی مالک اختیار هرگونه تصرف وانتفاع نسبت به مایملک خود دارد.لذا با توجه به اینکه تمامی تعمیرات توسط خریدار در زمان مالکیت وی صورت گرفته لذا خریدار الزامی جهت پرداخت خسارت وارده ندارد.
نظر ابرازی
با توجه به ماده ۳۶۴ قانون مدنی بیع موصوف بیع خیاری بوده ودر بیع خیاری مالکیت ازحین عقد بیع است نه از تاریخ انقضای خیار وهمچنین با توجه به قاعده اذن درشی اذن در لوازم آن میباشد نیز شخص در زمان مالکیت خود حق هرگونه تغییر وتصرف را در مایملک خود داشته است.