وکیل بهروز اصبحی

وبسایت حقوقی بهروز اصبحی

کاربردی | جامع | رایگان

الزام یا عدم الزام حضور دادستان در جرایم هفت و هشت تعزیری

صورتجلسه نشست قضایی
تاریخ برگزاری: ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
برگزار شده توسط: استان مازندران/ شهر پل سفید
موضوع
الزام یا عدم الزام حضور دادستان در جرایم هفت و هشت تعزیری
پرسش
در مواقعی که متهم در راستای اجرای ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری حق تجدیدنظرخواهی خود را اسقاط یا درخواست تجدیدنظر را مسترد نماید و تقاضای تخفیف مجازات کند آیا در جرایم تعزیری هفت و هشت حضور دادستان الزامی می‌باشد ؟
نظر هیئت عالی
اولاً؛ با توجه به بند الف ماده ۴۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ رأی دادگاه کیفری در خصوص جرایم درجه ۸ قطعی محسوب می‌گردد. و لذا موجب قانونی جهت طرح پرونده در راستای ماده ۴۴۲ این قانون وجود ندارد.
ثانیاً: اطلاق ماده ۴۴۲ قانون فوق الذکر در خصوص حضور دادستان شامل فرض سوال نیز می‌گردد و درجه ۷ تعزیری بودن جرم مطروحه با توجه به این که موضوع از شمول ماده ۳۴۰ قانون آئین دادرسی کیفری که ناظر بر مرحله تحقیقات مقدماتی است خارج است؛ نیز رافع تکلیف دادگاه بدوی مبنی بر دعوت از دادستان نمی‌باشد.
نظر اکثریت
به نظرضرورتی برای دعوت از دادستان و اطلاع وقت دادرسی بدوی وجود ندارد چون که اولا مطابق ماده ۳۰۰ قانون آئین دادرسی کیفری حضور دادستان برای دفاع ازکیفرخواست است و در جرائم ۷و ۸ که کیفرخواستی وجود ندارداساساً لزومی به دعوت از وی وجود ندارد.
ثانیا در ماده ۳۴۰ که در آن نحوه رسیدگی به جرائم ۷ و ۸ بیان می‌گردد برای تعیین وقت رسیدگی و دعوت ازطرفین اسمی از دادستان برده نشده است در حالی که در ماده ۳۴۲ که در خصوص نحوه رسیدگی جرائم با کیفرخواست بوده صراحتا عنوان شده دادستان باید دعوت گردد و وقت رسیدگی به ایشان اطلاع داده شود.
نظر اقلیت
حضور دادستان صرفا به جهت دفاع از کیفرخواست نمی‌باشد بلکه وفق مواد ۶۴ به بعد قانون آئین دادرسی کیفری وی مدعی العموم بوده وچه بسیار جرائم ۷ و ۸که با گزارش وی قابل تعقیب باشد فلذا از باب مدعی العموم وی می بایست درجلسات رسیدگی حضور پیدا کند.
ثانیا مطایق ماده ۴۳۳ دادستان از افرادی بوده که حق اعتراض به آراء را از حیث برائت داشته در این ماده تفکیکی بین ماده ۷ و ۸ و۱تا ۶ قائل نشده است وقتی دادستان حق اعتراض دارد پس لزوما می‌تواند در جلسه دادرسی حضور داشته باشد و دلائل خود را ارائه دهد.
که البته اکثریت در پاسخ این ایراد گفته اند بحث ابلاغ و اعتراض جدا از جلسه رسیدگی می‌باشد و دادستان پس از گزارش و صدور رای و ابلاغ می‌تواند به آن اعتراض و لزومی به حضور وی در دادگاه نمی‌باشد.