صورتجلسه نشست قضایی
تاریخ برگزاری: ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
برگزار شده توسط: استان اصفهان/ شهر اصفهان
موضوع
ماده ۴۱۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲
پرسش
با توجه به تکلیف قانون گذار در ماده ۴۱۵ قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر تعیین وکیل تسخیری در خصوص اطفال و نوجوانان در جرایم مزبور در ماده فوق،صرف تعیین مکاتبه با کانون وکلاء و اعلام فرد وکیل از سوی کانون کفایت مینماید یا خیر؟ و یا اینکه شخص وکیل باید در شعبه حاضر و نسبت به روند رسیدگی مطلع گردد؟
نظر هیئت عالی
صرف تعیین و معرفی وکیل کافی به مقصود مقنن نیست، عبارت آخر ماده ۴۱۵ قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر دفاع از طفل یا نوجوان موید استنباط مرقوم است.
نظر اکثریت
نظر بر اینکه در ماده مزبور صرفاً وظیفه تعیین وکیل تکلیف گردیده است وظیفه بازپرس مکاتبه با کانون وکلا میباشد و با تعیین و مشخص شدن وکیل دیگر تکلیفی بر دوش مقام تحقیق نمیباشد و در پاسخ به این سوال که در صورت عدم حضور وکیل نحوه رسیدگی به چه صورت ادامه می یابد اعلام گردید مراتب تخلف وکیل اعلام میگردد و در صورت معد بودن پرونده جهت صدرو رأی با اتخاذ تصمیم میگردد.
نظر اقلیت
نظر ایشان بر این میباشد که با توجه به اینکه قانونگذار با وضع این ماده در صدد حمایت از اطفال و نوجوانان بوده و وظیفه وکیل حضور در شعبه و دفاع از متهم میباشد و صرف تعیین وکیل هدف قانون گذار را برآورده نمی کند و موید نظر خود انتهای ماده میباشد که بیان می کند در جرایم درجه هفت و هشت شخص ولی طفل یا نوجوان میتوانند دفاع کنند که نشان بر این است هدف دفاع از متهم و مساعدت به وی میباشد، همچنین با تنقیح مناط ماده ۳۴۸ که اعلام مینماید جلسه رسیدگی بدون حضور وکیل متهم تشکیل نمی گردد دال بر اهمیت حضور وکیل در جلسه میباشد نه صرف تعیین وکیل ولو اینکه در جلسه حاضر نگردد یا لایحه دفاع ارسال ننماید و در صورت قائل شدن به نظر فوق تکلیف قانون گذار امری عبث محسوب میگردد.