صورتجلسه نشست قضایی
تاریخ برگزاری: 1400/09/18
برگزار شده توسط: استان فارس/ شهر استهبان
موضوع
جلب معسر به دلیل تاخیر در پرداخت اقساط و پرداخت اقساط معوقه قبل از بازداشت
پرسش
این موضوع بسیار مبتلابه است که فردی محکوم به پرداخت دیه در پرونده کیفری گردیده و دادخواست اعسار و تقسیط وی نیز پذیرفته شده است؛ پس از پرداخت سه قسط، از پرداخت قسط چهارم امتناع و محکومله درخواست جلب وی را نموده است. روند تشریفات جلب وفق ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب 1394 و ماده یک آییننامه قانون مذکور (عدم شناسایی اموال، درخواست محکومله، موافقت قاضی اجرا و قاضی شعبه بدوی صادرکننده دادنامه حکم کیفری) انجام و حکم جلب وی صادر گردیده است. محکومعلیه قبل از جلب اقدام به پرداخت قسط معوقه نموده است. مجدداً مشارالیه در پرداخت قسط پنجم تاخیر و امتناع نموده است؛ آیا لازم است که بابت امتناع از هر قسط، روند اعمال ماده 3 قانون فوق طی شود؟
نظر هیات عالی
با توجه به اینکه اعسار محکوم، به نحو پرداخت تقسیطی پذیرفته شده است، بنابراین در صورت جلب با پرداخت قسط معوقه اعتبار دستور جلب کانلمیکن محسوب میشود.
نظر اکثریت
تا پایان اقساط و استهلاک دین، یک مرتبه صدور حکم جلب کفایت میکند و نیازی به طی روند تشریفات فوق جهت هر قسط نمیباشد زیرا در غیر این صورت، این امر تکلیف لایطاق برای محکومله میگردد. ثانیاً؛ راه سوءاستفاده را برای محکومعلیه باز مینماید و محملی برای به تاخیر انداختن پرداخت محکومبه میشود.
نظر اقلیت
به نظر میرسد با پرداخت قسط چهارم، اعتبار حکم جلب، کانلمیکن محسوب و لذا محکومله باید مجدداً جهت عدم امتناع محکومعلیه از اقساط بعدی روند تشریفاتی ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی و ماده یک آییننامه آن را طی نماید.