تجزیه دعوای اعتراض ثالث نسبت به محکوم به
صورتجلسه نشست قضایی
تاریخ برگزاری: 1397/11/27
برگزار شده توسط: استان ایلام/ شهر دره شهر
موضوع
تجزیه دعوای اعتراض ثالث نسبت به محکوم به
پرسش
اگر شخصی به عنوان خواهان دعوای اعتراض ثالث نسبت به بخشی از محکوم به دعوی سابق دادخواست بدهد و رأی نیز به نفع وی صادر شود. آیا نسبت به بخش دیگر آن مجددا میتواند به عنوان خواهان (معترض ثالث) دعوای اعتراض ثالث مطرح نماید؟
نظر هیئت عالی
مطابق ماده 417 ق.آ.د.م اعتراض ثالث نسبت به رأی دادگاه میباشد؛ از این رو صرفاً یک بار میتواند از حق اعتراض خود به عنوان معترض ثالث استفاده کند، چنانچه نسبت به بخشی از مفاد رأی صادر شده که به زیان اوست اعتراض نماید، بنابر قاعده اقدام، اقرار ضمنی به پذیرش بخش دیگر رأی نموده و دیگر امکان اعتراض وجود ندارد.
نظر اکثریت
خیر چون حسب ماده 417 ق.آ.د.م ثالث صرفا یکبار میتواند به رأی که در دادرسی اول که شخص به عنوان اصحاب دعوی حضور نداشته اعتراض کند و لذا اعتراض ثالث شامل رأی میشود نه خواسته.
برخی دیگر معتقدند: خیر، چنانچه شخص معترض ثالث با علم به تمام حق خود تنها نسبت به بخشی از مفاد رأی صادره به زیان او اعتراض نموده باشد نوعی اظهار ضمنی بر ذیحق نبودن او نسبت به بخشی است که به آن اعتراض صورت نگرفته است لازم به ذکر است چنانچه نظر مخالف را بپذیریم موجبات تزلزل آراء را فراهم آورده ایم.
از باب قاعده اقدام چنانچه می دانسته و اقدام نکرده دیگر حق ورود مجدد ندارد.
نظر اقلیت
بلی، زیرا وظیفه دادگستری احقاق حق است بنابراین فردی ادعای خسارت نموده مکلف به پذیرش رسیدگی است هر چند نصف آن محکوم به در سابق به اعتراض ثالث رسیدگی شده و آن نصف دیگر که به هر علت مورد دادخواست معترض ثالث نبوده و بعد از متوجه شدن به ضرر میتواند اقدام نماید با استناد به ماده 425 و به خصوص صدر ماده 418 که قید کرده معترض ثالث حق دارد به هر گونه رأی از محاکم اعتراض نماید.
نظر دیگر اینکه: فرد میتواند نسبت به حکمی که علیه او بدون حضور او در دادرسی صادر گردیده چند بار اعتراض نماید و عدم اعتراض اولیه ایشان به جهاتی و موضوعاتی که بعداً راجع به آن شکایت می کند نمی تواند نافی حق وی در طرح دعوی اعتراض ثالث به سایر موارد موضوع حکم نخواهد بود.