تاریخ نظریه: ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
شماره نظریه: ۷/۹۶/۲۶۱۹
شماره پرونده: ۱۷۲۹-۱/۱۲۷-۹۶
استعلام:
آیا نوشتن رأی به صورت تایپی روی برگ صورتمجلس و به طریق الکترونیکی مطابق مقررات است یا تخلف از مقررات؟ به نوع دیگر اینجانب به عنوان دادرس دادگاه حقوقی از طریق سیستم سمپ در برگ صورتمجلس که به صورت الکترونیکی وجود دارد مستقیماً رأی را تایپ مینمایم و این رأی به وسیله منشی دادگاه با اضافه کردن مشخصات و آدرس و الزامات دیگر به دادنامه تبدیل میگردد و در واقع دادرس دادگاه از خودکار استفاده نمینماید آیا منظور از نوشتن رأی در ماده ۲۹۶ قانون آئین دادرسی مدنی نوشتن از طریق دست نویسی با خودکار است یا از طریق تایپ را نیز شامل میشود.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
مستفاد از مواد ۲۹۶ و ۲۹۷ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ و مواد ۳۷۴ و ۳۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و اصلاحات و الحاقات بعدی، این است که نگارش رأی انشاء شده، به صورت دست نویس یا تایپی، فاقد موضوعیت است و آنچه اهمیت دارد، انعکاس امضای دادرس یا دادرسان در ذیل آن است. بنابراین نگارش رأی انشایی به صورت تایپی نیز فاقد اشکال قانونی است.