تاریخ نظریه: 1131/10/12
شماره نظریه: 7/95/1702
شماره پرونده: 1114-195-95
استعلام:
احتراما با توجه به اینکه منطوق مواد مربوط به قانون تملک آپارتمانها از جمله صدر ماده 10 قانون مذکور حاکی از سهیم بودن مالک آپارتمان خریداری شده بقدر السهم از زمینی که ساختمان روی آن واقع شده است میباشد آیا می توان استنباط نمود که مالک یا مالکین آپارتمانهای واقع در طبقات زیر زمین در هنگام فروش زمین محل استقرار ساختمان به موجب قاعده یکسانی با مالکین آپارتمانهای واقع در طبقات بالایی از حاصل فروش زمین سهم ببرند یا خیر؟ ابهام قضیه در ارزش اقتصادی بین زیر زمین و طبقات بالایی است به همین خاطر آیا منظور قانونگذار منصرف به مفهوم مارالذکر میباشد یا خیر؟/ب
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
برابر صدر ماده 10 قانون تملک آپارتمانها مصوب 1343/12/16 با اصلاحات بعدی «هر کس آپارتمانی را خریداری مینماید، به نسبت مساحت قسمت اختصاصی خریداری خود در زمینی که ساختمان روی آن بنا شده یا اختصاص به ساختمان دارد مشاعاً سهیم میگردد». ماده موصوف مطلق بوده و این که واحد آپارتمانی در چه طبقه ای و حتی زیر زمین واقع شده باشد، تاثیری در مالکیت مشاعی مالک به نسبت مساحت خریداری شده وی ندارد و چنانچه به موجب قرارداد، طریق دیگری برای تعیین میزان قدر السهم مالک پیش بینی نگردیده باشد، قاعده فوق حاکم میباشد./ف