تاریخ نظریه: ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
شماره نظریه: ۷/۹۹/۹۴۷
شماره پرونده: ۹۹-۱۶۸-۹۴۷ ک
استعلام:
۱- با توجه به ماده ۳۶ قانون آیین دادرسی کیفری، چنانچه در دادگاه بخش دو نفر قاضی یکی به عنوان رئیس شعبه اول و دیگری به عنوان رئیس شعبه دوم (نه دادرس) مشغول به کار باشند، آیا آراء صادره از سوی رئیس دادگاه بخش از جهت تجدید نظرخواهی یا بایستی به رئیس شعبه دوم ابلاغ شود و از سوی این مقام قابل اعتراض است؟
۲- در پروندههایی که به صورت مستقیم در دادگاه اعم از کیفری یک و دو مطرح میشود آیا آراء صادر شده از ناحیه دادستان قابل اعتراض است؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
۱- با عنایت به هدف مقنن از حکم مذکور در ذیل ماده ۳۳۶ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ مبنی بر نظارت دادستان بر اجرای صحیح قانون در محاکم است؛ ضمن الغاء خصوصیت از عبارت «دادرس علیالبدل» مذکور در این ماده، در مواردی نظیر فرض سوال که دادگاه بخش دارای دو رئیس شعبه و فاقد دادرس علیالبدل است؛ تجدید نظرخواهی نسبت به آراء صادره از سوی رئیس حوزه قضایی بخش با رئیس شعبه دیگر است و آراء صادره باید به وی ابلاغ شود.
۲- طرح مستقیم پرونده در دادگاه با توجه به اطلاق بند «پ» ماده ۴۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، منافی حق تجدید نظرخواهی دادستان نیست.