تاریخ نظریه: 1396/11/25
شماره نظریه: 7/96/2895
شماره پرونده: 96-3/1-2222
استعلام:
احتراماً نظر به اینکه در پایان هر سال وجوهی تحت عنوان عیدی به حساب کارمندان محترم دستگاههای دولتی و سازمانها و شرکتها و… منظور میگردد لذا با عنایت به ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی که صرفا دستگاهها را مجاز به توقیف یک چهارم و بعضا یک سوم حقوق و مزایای مستخدمین دولت مینماید ضمن ارشاد اعلام نمائیدآیا وجه واریزی عیدی قابلیت توقیف به عنوان حقوق یا مزایای اعطایی را دارد یا خیر؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
مبلغ عیدی که به طور مستمر به کارمند پرداخت نمی شود، غیر از حقوق و مزایای مستمر بوده و مقررات مواد 96 قانون اجرای احکام مدنی و83 آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء مصوّب 1387/6/11، راجع به ممنوعیت توقیف و کسر بیش از ربع یا ثلث از حقوق و مزایا جهت استیفاء محکومٌ به، شامل آنها نبوده و فقط ناظر به حقوق و مزایای مستمر کارمند است.
