تاریخ نظریه: 1395/04/12
شماره نظریه: 7/95/849
شماره پرونده: 59-681/1-055
استعلام:
با توجه به ماده 608 از قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات حکومتی مصوب 75 ناظر به ماده 19 از قانون مجازات اسلامی مصوب 92 جرم توهین درجه شش میباشد یا درجه 8؟ با نظر به اینکه در شعب محترم تجدیدنظر استان در جایی که دادگاه متهم را به پرداخت جزای نقدی محکوم کرده است با این استدلال که جزای نقدی مقرر قانونی درجه هشتم میباشد لذا قطعی است و قابل اعتراض نمیباشد و درجایی که دادگاه متهم را به تحمل شلاق محکوم مینماید با این استدلال که مجازات مقرر درجه شش میباشد قابل اعتراض میداند و این رویه برای محاکم بدوی و دادسرا و ارباب رجوع مشکل ایجاد کرده است ضمن اینکه رسیدگی به این جرم با کیفرخواست به عمل می آید نه به صورت مستقیم در دادگاه مگر میشود در آن واحد یک جرم توهین موضوع ماده 608 هم درجه شش محسوب شود وهم درجه هشت؟ با این رویه عدالت نیز به نحو احسن رعایت نمی شود چرا که از یک دادگاه در مورد دو نفر با اتهامم واحد توهین ماده 608 دو رأی متفاوت صادرخواهد شد و یکی حق اعتراض و تجیدنظرخواهی خواهد داشت و دیگری از این حق محروم خواهد شد.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
با توجه به اینکه جرم موضوع ماده 608 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375، مجازاتهای متعددی دارد، با توجه به تطبیق این مجازاتها با شاخصهای ماده 19 قانون مزبور، مجازات شلاق که در درجه بالاتر (درجه6) قرار دارد، مجازات شدیدتر است و لذا این جرم از درجه6 محسوب میگردد.
