نظریه مشورتی شماره ۷/۹۵/۱۵۷۶ مورخ ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
تاریخ نظریه: ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
شماره نظریه: ۷/۹۵/۱۵۷۶
شماره پرونده: ۱۱۰۰-۱/۱۸۶-۹۵
استعلام:
۱- آیا در صدور رأی قید درجه مجازات الزامی است؟ مثلا حبس درجه شش یا هفت؟
۲- در صورت لزوم آیا ملاک قید درجه در رأی مجازات قانونی است یا حکمی؟
۳- چنانچه مجازات شلاق و جزای نقدی هم باشد قید درجه هر کدام الزامی است یا با توجه به صدور رأی وحدت رویه در آن موارد صرفاً قید درجه حبس کافی است؟/ب
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
۱- در تعیین مجازات تعزیری، قید درجه مجازات در رأی دادگاه ضرورتی ندارد؛ زیرا وقتی دادگاه مجازاتی را مورد حکم قرار میدهد، با توجه به نوع و میزان آن، درجه مجازات (اعم از اینکه مجازات یک نوع باشد یا از چند نوع مختلف)، بر اساس ملاکهای ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی و تبصرههای آن، معین خواهد شد. مضافا به اینکه بر اساس اصل ۱۶۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصلاحی ۱۳۶۸ و ماده ۲ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، آرای دادگاهها باید مستند به قانون و مستدل باشد و لذا صرف استناد به قانون و استدلال کافی است.
(۲ و ۳)- با توجه به پاسخ بند ۱، پاسخ به این بندها منتفی است./ش ﻫ