نظریه مشورتی شماره ۷/۱۴۰۱/۶۷ مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
تاریخ نظریه: ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
شماره نظریه: ۷/۱۴۰۱/۶۷
شماره پرونده: ۱۴۰۱-۵۸-۶۷ ع
استعلام:
۱- با توجه به قانون منع به کارگیری بازنشستگان مصوب ۱۳۹۵ با اصلاحات بعدی و مسئولیت کیفری مندرج در آن، چنانچه فردی جزء استثنانات مندرج در قانون و دارای سوابق ایثارگری باشد و جزو مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ با اصلاحات بعدی نیز نباشد، به کارگیری این بازنشستگان تا چه زمانی است؟
۲- در صورتی که مدت خدمت مأمور دولتی دارای سوابق ایثارگری به چهل سال رسیده باشد، وی تا چه زمانی میتواند ادامه خدمت دهد؟
۳- آیا بین استفاده از شرایط ایثارگری در صورت ادامه خدمت یا شروع خدمت تفاوت است؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
۱- با توجه به اینکه فرض پرسش ناظر بر به بکارگیری بازنشستگان ایثارگر است و نه اعاده به خدمت ایشان، غایت بکارگیری بازنشستگان ایثارگر در تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مصوب ۱۳۹۵ با اصلاحات بعدی، جانبازان بالای پنجاه درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند و این افراد از جامعه ایثارگران را میتوان بعد از بازنشستگی به کار گرفت و برای این موضوع سقفی در نظر گرفته نشده است و این امر به نیاز اداره و توانمندیهای فرد بازنشسته ایثارگر بستگی دارد.
۲- با توجه به اینکه شرایط بازنشستگی در قوانین مختلف؛ از جمله ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ با اصلاحات بعدی با رعایت شرط سابقه و سن به دو صورت اختیاری و تکلیفی پیشبینی شده است و استثنایی برای ایثارگران به جز در مورد بازنشستگی پیش از موعد و حالت اشتغال آنان پیشبینی نشده است، بنابراین شرایط بازنشستگی ایشان حسب مورد تابع مقررات مربوط است.
۳- مقصود از پرسش راجع به «تفاوت استفاده از شرایط ایثارگری در صورت ادامه خدمت و شروع خدمت»، مشخص نیست و لذا در وضعیت موجود، پاسخگویی به آن مقدور نیست.