لوگو ⚖️ پرتال حقوقی بهروز اصبحی کاربردی | جامع | رایگان

ماده ۸ قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مصوب ۱۳۴۷

ماده ۸ – شرکت از تسهیلات زیر استفاده خواهد نمود:
الف – بدون تحصیل هیچگونه پروانه ولی با انجام تشریفات گمرکی آنچه را منحصراً برای عملیات خود در ایران ضروری بداند از قبیل ماشینآلات کارخانهها و اجزای آن افزار و ادوات و قطعات یدکی – مواد شیمیائی و مواد معدنی – مصالح ساختمانی و اثاث که در ایران نظیر آن ساختهنمیشود – وسائل حمل و نقل – وسایل آزمایشگاه دارو و کلیه لوازم طبی بیمارستان ها و درمانگاه ها بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و هر نوعمالیات و عوارض دیگر به استثنای هزینه های باربری و انبارداری و حقوق و عوارض بندری از خارج کشور وارد نماید.
تبصره ۱ – در مواردی که دولت از لحاظ سیاست و حفظ مصالح عمومی کشور اخذ پروانههای مخصوص را مانند پروانه ورود مواد محترق وداروهای مخدره ضروری بداند شرکت تشریفات اخذ پروانه را انجام خواهد داد و لیکن انجام تشریفات مذکور هیچگونه محدودیتی نسبت به آزادیشرکت در وارد کردن مواد مورد بحث ایجاد نخواهد کرد – مواردی که رعایت اینگونه تشریفات را ایجاب مینماید از طرف وزارت دارائی بشرکتابلاغ خواهد شد.
تبصره ۲ – شرکت ملی نفت ایران موظف است در موقع ترخیص کالاهای وارداتی خود صورت حساب حقوق گمرکی را که در صورت نداشتنمعافیت گمرکی به آن کالاها تعلق میگرفت از ادارات گمرک دریافت داشته در آخر هر سال برای آنکه معلوم شود شرکت چه مبلغ از معافیت گمرکیاستفاده کرده است خلاصه صورت های مذکور را به وزارت دارائی تسلیم نماید.
تبصره ۳ – شرکت و شرکت های وابسته آن و سایر شرکت های نفتی که از معافیت گمرکی برخوردار میباشند می توانند کالاهائی را که با استفاده ازمعافیت گمرکی وارد نموده اند بیکدیگر انتقال دهند و اینگونه انتقالات در حکم واردات مستقیم شرکت انتقال گیرنده تلقی میشود.
تبصره ۴ – کالاهائیکه شرکت یا شرکت های فرعی و وابسته به آن وارد نموده و بعداً به آن احتیاج نداشته باشند نسبت بفروش آن در داخل یا صدورآن بخارجه آزاد خواهند بود.
ولی چنانچه کالاهای مذکور با معافیت از حقوق گمرکی وارد شده باشد فروش آن در داخله مشروط به پرداخت حقوق گمرکی است.
تبصره ۵ – کالاهای زائد بر احتیاج شرکت که به وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی و شهرداری ها واگذار گردد از پرداخت حقوق و عوارض گمرکیمعاف خواهد بود.
تبصره ۶ – کالاها و اجناس و لوازم و اشیائی که شرکت بکارکنان خود میفروشد یا برای فروش به آنها وارد بنماید مشمول معافیت های این مادهنیست و شرکت حقوق و عوارض گمرکی و سایر عوارض و مالیات های مربوط به آنها را پرداخت خواهد کرد،
تبصره ۷ – شرکت مکلف است در مورد کالاهائیکه در داخل تهیه میشود و با تشخیص خود شرکت از حیث قیمت و مقدار و نوع و مرغوبیت ومشخصات احتیاجات شرکت را مرتفع می کند از محصولات و مصنوعات کشور استفاده کند.
ب – صادرات مواد نفتی از پرداخت حقوق گمرکی و هر نوع مالیات و عوارض به دولت و ادارات محلی و شهرداری ها معاف خواهد بود ولیشرکت اظهارنامههائی را که برای آمار گمرکی لازمست تهیه و بگمرک محل تسلیم خواهد کرد.
تبصره – فروش مواد نفتی (سوخت به وسایط نقلیه دریائی تجاری که در بنادر کشور سوختگیری میکنند از هر گونه مالیات و عوارض متعلق بفروش مواد نفتی معاف خواهد بود مشروط بر آنکه مواد نفتی مستقیماً بمخزن سوخت وسایط مذکور تحویل گردد.

شأن یک حقوقدان، در ایجاز کلام، استواری منطق و طهارت کلام اوست.