ماده ۲۲ قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۵۲
ماده ۲۲ – ماده ۱۷۸ و تبصره آن به شرح زیر اصلاح میشود:
-ماده ۱۷۸ – مالیات بر ارث به نسبت سهم الارث از ورثه گرفته میشود و نرخ آن به شرح زیر خواهد بود:
| طبقه اول | طبقه دوم | طبقه سوم | |
| تا ۵۰۰۰۰۰ ریال | معاف | ۲۵% | ۴۰% |
| از ۵۰۰۰۰۱ ریال تا ۷۵۰۰۰۰ ریال | معاف | ۳۰% | ۴۵% |
| از ۷۵۰۰۰۱ ریال تا ۱۰۰۰۰۰۰ ریال | معاف | ۳۵% | ۵۰% |
| از ۱۰۰۰۰۰۱ ریال تا ۲۰۰۰۰۰۰ ریال | ۱۰% | ۴۰% | ۵۵% |
| از ۲۰۰۰۰۰۱ ریال تا ۳۰۰۰۰۰۰ ریال | ۱۵% | ۴۵% | ۶۰% |
| از ۳۰۰۰۰۰۱ ریال تا ۴۰۰۰۰۰۰ ریال | ۲۰% | ۵۰% | ۶۵% |
| از ۴۰۰۰۰۰۱ ریال تا ۶۰۰۰۰۰۰ ریال | ۲۵% | ۵۵% | ۷۰% |
| از ۶۰۰۰۰۰۱ ریال تا ۸۰۰۰۰۰۰ ریال | ۳۰% | ۶۰% | ۷۵% |
| از ۸۰۰۰۰۰۱ ریال تا ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال | ۳۵% | ۶۵% | ۸۰% |
| از ۱۰۰۰۰۰۰۱ ریال تا ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال | ۴۰% | ۷۰% | ۸۵% |
| از ۲۰۰۰۰۰۰۱ ریال ببالا | ۴۵% | ۷۵% | ۹۰% |
تبصره ۱ – در صورتی که هر یک از وراث طبقه اول صغیر باشد یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته باشد مالیات بر ارث سهم الارث او را از ۱۵۰۰۰۰۰ریال تقلیل نخواهد داد و آن قسمت از مالیات که سهم الارث او را از این مبلغ تقلیل دهد بخشوده خواهد شد. تبصره ۲ – هر گاه در بین وراث عیال یا حداقل یک فرزند صغیر یا فرزندی که سن او بیست و پنجسال تمام یا کمتر بوده و به تحصیل اشتغال دارد وجود داشته باشد و خانه یا آپارتمانی جزء ماترک باشد جمع معافیتهای سهم الارث حسب مورد به شرح زیر افزایش می یابد: الف – در مورد خانه تا ارزش خانه یا مبلغ پنج میلیون ریال هر کدام کمتر است. ب – در مورد آپارتمان تا ارزش آپارتمان یا مبلغ شش میلیون ریال هر کدام کمتر است و در صورتی که جمع معافیتهای سهم الارث معادل یا بیشتر ازنصابهای مذکور در این تبصره باشد حکم این تبصره جاری نخواهد بود.