ماده ۹ قانون اجازه وصول مالیات غیر مستقیم از برخی کالاها و خدمات مصوب ۱۳۷۴
ماده ۹ – مالیات نقل و انتقال انواع خودرو موضوع ماده ۲ قانون وصول مالیات مقطوع از بعضی کالاها و خدمات مصوب ۱۳۶۶/۳/۲۶ و ماشینآلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل به شرح زیر تعیین میگردد:
۱ – خودروهای سواری و وانت دو کابین ساخت و مونتاژ داخلی یک درصد (۱%) قیمت فروش آخرین مدل کارخانه تولید کننده.
۲ – خودروهای غیر سواری و ماشین آلات راهسازی و موتورسیکلت ساخت و مونتاژ داخلی نیم درصد (۵/۰%) قیمت فروش آخرین مدل کارخانه تولید کننده.
۳ – خودروهای سواری و وانت دو کابین وارداتی پنج درصد (۵%) ارزش سیف آخرین مدل.
۴ – خودروهای غیر سواری و ماشین آلات راهسازی و موتورسیکلت وارداتی دو درصد (۲%) ارزش سیف آخرین مدل.
به ازاء هر سال پایین بودن مدل خودرو و ماشین آلات راهسازی و موتورسیکلت مورد معامله، ده درصد (۱۰%) از مالیات مقرر فوق کسر خواهد شد مشروط بر اینکه تخفیف مذکور از هشتاد درصد (۸۰%) مالیات متعلقه تجاوز ننماید.
تبصره ۱ – ارزش سیف موضوع این ماده بر اساس مقررات قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن تعیین و توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام میگردد.
تبصره ۲ – قیمت فروش خودروها و ماشین آلات راهسازی و موتورسیکلتهای ساخت و مونتاژ داخل موضوع این ماده بر اساس قیمت آخرین مدل کارخانه تولید کننده، توسط وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی و بازرگانی در بهمن ماه هر سال تعیین و برای اجراء در سال بعد اعلام خواهد شد.
تبصره ۳ – در صورتی که تولید خودرو و ماشین آلات راهسازی و موتورسیکلتهای مورد معامله متوقف شده یا بشود، قیمت فروش و ارزشسیف آنها در اجراء این ماده حسب مورد با توجه به موارد مشابه توسط وزارتخانههای امور اقتصادی و دارائی و بازرگانی تعیین و اعلام خواهد شد.
تبصره ۴ – آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارتخانههای امور اقتصادی و دارائی و بازرگانی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.