وکیل کلاهبرداری اینترنتی بندرعباس

وکیل کلاهبرداری اینترنتی بندرعباس

اگر در خصوص مطلب وکیل کلاهبرداری اینترنتی بندرعباس سوال یا نظری دارید میتوانید از پایین همین صفحه آن را ارسال نمایید.

وکیل کلاهبرداری اینترنتی در بندرعباس

همانطور که از نام کلاهبرداری اینترنتی پیداست ، این جرم در محدوده‌ خاصی قابل ارتکاب است و آن هم در بستر اینترنت و فضای مجازی و سامانه‌های کامپیوتری است.

راه های کلاهبرداری اینترنتی مختلف است و از فیشینگ گرفته تا عدم تطابق کالا و عدم تحویل کالا بعد از واریز وجه را شامل می شود. یکی از این موارد کلاهبرداری های رایج اینترنتی که هر روز بیشتر می شود از طریق سایت های خرید و فروش مثل سایت مدیا اد یا سایت دیوار شکل گرفته است ، که باعث شده است مردم نسبت به خرید و فروش در این سایت ها بی اعتماد شوند ، به این صورت که کسی کالایی را برای فروش در سایت قرار می دهد و بعد از اینکه اعتماد مشتری را جلب کرد و مبلغی را از او گرفت، دیگر پاسخ او را نخواهد داد. با توجه به اینکه دیگر کلاهبرداری ها از شکل سنتی خود فاصله گرفته و رو به سوی کلاهبرداری های رایانه ای و اینترنتی است تشخیص این جرایم و پیدا کردن مجرم از قبل به مراتب سخت تر و پیچیده تر شده است.

تفاوت کلاهبرداری اینترنتی با کلاهبرداری

در کلاهبرداری سنتی باید جرم در دنیای حقیقی رخ دهد و بزه دیده جرم فریب بخورد و مال خود را در اختیار کلاهبردار قرار دهد اما در کلاهبرداری اینترنتی ، کلاهبردار از طریق فضای مجازی و با تغییر دادن داده ها و اطلاعات فرد ، حتی بدون آگاهی بزه دیده ، اموال وی را تصاحب میکند. بطور مثال از طریق فضای مجازی در داده های حساب‌های بانکی افراد دست میبرد و موجودی آن حساب ها را به حساب خود واریز میکند.

تعریف کلاهبرداری اینترنتی

ماده 13 قانون جرایم رایانه ای مصوب سال 1388 جرم کلاهبرداری اینترنتی که یکی از شاخه‌های کلاهبرداری میباشد را تعریف کرده است:

هر کس به طور غیرمجاز از طریق سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن ، تغییر ، محو ، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه ، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند ، مرتکب جرم کلاهبرداری رایانه ای شده است.

مجازات کلاهبرداری اینترنتی

مرتکب جرم کلاهبرداری مدرن به شرح ذیل مجازات میشود:

رد مال به صاحب آن
حبس از 1 تا 5 سال
جزای نقدی از 2 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان

طریقه شکایت کلاهبرداری اینترنتی

نخستین اقدامی که باید در مواجه با کلاهبرداری مجازی انجام داد ، مراجعه به دادسرای اختصاصی جرایم رایانه ای میباشد .این دادسرا وظیفه دارد جرایمی که در فضای سایبری رخ داده را پیگیری نموده و طی اقدامات حقوقی دقیق بعنوان مدعی‌العموم در پی احقاق حق شاکیان پرونده‌های سایبری باشد.

زمانی که فرد بزه‌دیده از بزه کلاهبرداری به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه میکند ، پرونده توسط قاضی تحقیق تشکیل خواهد شد و رسیدگی به آن طبق روال قانونی به جریان می‌افتد .
دادسرای اختصاصی نیز بر حسب حساسیت پرونده و برای بررسی بیشتر موضوع، آن را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد.

مجازات جرم کلاهبرداری رایانه ای چیست ؟

در قانون مجازات جرم کلاهبرداری رایانه ای یک تا سه سال حبس ، رد مال به صاحب آن و پرداخت جزا نقدی معادل مال ماخوذه می باشد.


مصادیق جرم کلاهبرداری رایانه ای چیست؟

مطابق با ماده 67 قانون تجارت الکترونیک مصادیق جرم کلاهبرداری رایانه ای وارد کردن ، تغییر و محو داده ها و مواردی از این دست هستند.

 

اشتراک در
اطلاع از
2 سوالات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه

با سلام آقای اصبحی. همسرم طبق توافق لفظی با فردی در خرید ارز دیجیتال مشارکت کرده به صورتی که از سود حاصله ۲۵ درصد همسرم و ۷۵ درصد این اقا متاسفانه به دلیل ریسک بالای این بازار ۶۰ میلیون تومان ضرر کرده‌اند حالا ایشان رفته شکایت کیفری کرده که همسرم او را فریب داده و کداهبرداری کرده حتی با وجود گرفتن ۶۰ میلیون تومان کامل هم حاضر به رضایت نیس و میگویید باید به زندان بروی. من دو کودک خردسال دارم عاجزانه از شما طلب کمک و راهنمابی را دارا هستم