وکیل مهریه بندرعباس

وکیل مهریه بندرعباس

اگر در خصوص مطلب وکیل مهریه بندرعباس سوال یا نظری دارید میتوانید از پایین همین صفحه آن را ارسال نمایید.

وکیل مهریه در بندرعباس

مهریه مالی است که به دنبال نکاح که بین زن و مرد جاری می شود به‌ عنوان یک حق برای زوجه منظور می‌گردد، و مرد ملزم است که نسبت به پرداخت نسبت به پرداخت مهریه از زمان جاری شدن عقد مبادرت ورزد. در اکثر مواقع مهریه به‌عنوان یک وجه‌الضمان عاطفی در شناخته می شود و تا زمانی که بین زوجین اختلافی پیش نیاید به اجرا گذارده نمی‌شود .

ممکن است بسیاری از افراد به دلیل اختلاف پیش آمده با همسرشان اقدام به مطالبه مهریه خود با مراجعه به وکیل مهریه کنند. از این رو بسیار مهم است که اطلاعاتی درباره مهریه، وکیل مهریه و نحوه درخواست آن داشته باشیم.

مهریه باید از مواردی انتخاب شود که میان مسلمانان مالیت داشته باشد. از طرفی مهریه باید کاملا مشخص و معین باشد اعم از طلا و سکه و اموال منقول و غیرمنقول با ذکر تعداد و مشخصات. برای مثال نمی توان خانه ای که قرار است در آینده خریداری شود را به عنوان مهریه در نظر گرفت.

مهریه از راه های متفاوتی می تواند درخواست شود که از جمله آن ها می توان به : از طریق اداره ثبت و از طریق مراجع قانونی پیگیری مطالبه گردد.

قوانین مهریه

مهریه یک سند لازم الجرا است و این موضوع از آن رو اتفاق می افتد که در سند رسمی ازوداج ثبت می شود.در این صورت مزایای بسیاری می تواند داشته باشد که از آن جمله این است که لزومی برای اقدام از طریق دادگاه وجود ندارد بدین ترتیب که فرد می تواند از طریق دفتر خانه تنظیم سند ازدواج و گرفتن اجراییه و مراجعه به اداره اجرای اسناد رسمی ثبت مهریه را به اجرا بگذارد.

شرایط مالی که می تواند مهریه قرار گیرد:


مالیت داشتن:
مالیت داشتن بدان معناست که مال ارزش اقتصادی داشته باشد و امکان خرید و فروش آن نیز وجود داشته باشد.این موضوع در رابطه با مواردی همچون کالاهای تجاری ، خودرو، زینت آلات،طلا، سکه و … صدق می کند.

قابل تملیک بودن:
زوج باید مالی را به عنوان مهریه مشخص کند که مالک آن باشد، از این رو اموال عمومی یا مال موقوفه را نمی توان به عنوان مهریه معرفی کرد. بدان معناست که مال باید به صورتی باشد که زن بلافاصله پس از عقد نکاح بتواند مالک آن شود.

معین بودن:
تعیین دقیق مهریه است مانند آنکه مهریه دقیقا کدام خانه یا وسیله است.

معلوم بودن
در هنگام تعیین مهریه باید مقدار، جنس و وصف مهر معلوم باشد و قابلیت تعیین داشته باشد.

بر اساس ماده ۱۰۷۹ قانون مدنی، (مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آن ها بشود معلوم باشد.)
معلوم شدن مهریه بدان معناست که برای طرفین، به وسیله مشاهده تعیین آن ممکن باشد. در صورتی که مقدار مهریه با مشاهده معلوم نباشد باید ببا استفاده از وسایل خاص وزن، عدد،مساحت و …  معین شود.

با تمام این اوصاف اگر مورد نامعلومی به عنوان مهر در نظر گرفته شود، یا آنکه مهر مالیت نداشته باشد، با توجه به قوانین مدنی عقد باطل نخواهد شد و فقط مهر باطل می شود.در این صورت شرایط مانند زمانی است که حین عقد مهر مشخص نشده باشد و بایستی مهرالمثل تعیین گردد.

قابل تسلیم بودن:
مهریه باید قابل تسلیم شدن به زن باشد. تعیین مهریه ای که پنهان باشد یا نتوان به آن دسترسی پیدا کرد نمی تواند به عنوان مهریه تعیین گردد.

منفعت مشروع و عاقلانه داشتن:
از موارد دیگری که باعث تعیین مهرالمثل می شود آن است که نباید مهریه از مواردی باشد که قانون و یا احکام شرعی فروش، استعمال و یا مالکیت آن را ممنوع و غیرقانونی کرده باشد. مانند مواد مخدر، مشروبات الکلی و غیره. در این صورت نکاح صحیح تلقی شده اما مهرالمثل تعیین می شود.

اختیار تعیین مهریه

زوجین:
زوجین هر دو باید از میزان مهریه رضایت داشته باشند و در مورد آن رضایت خود را اعلام کنند.

شخص ثالث:
اختیار تعیین میزان مهریه تنها نمی تواند منحصر به زوجین باشد بلکه علاوه بر زوجین، ممکن است به عهده شخص ثالث هم گذاشته شود. وکیل مهریه انتخاب بسیاری از افراد است چرا که کار آنان را ساده می نماید

امکان دارد اختیار تعیین مهر به شوهر یا شخص ثالثی داده شود. در این صورت، شوهر یا شخص ثالث این حق را دارد که مهر را هر قدر بخواهد تعیین کند.شخص ثالث به عنوان داور توسط طرفین تعیین می شود و هیچ یک از دو طرف حق عزل وی را بدون هماهنگی با طرف دیگر ندارد.

نکته:
این امکان وجود دارد که پرداخت مهر به عهده شخص ثالث قرار گیرد. در این صورت همچنان شوهر ملزم به دادن مهریه است و ثالث تنها در حکم ضامن است.وکیل مهریه کمک حال زن است

شوهر:
اگر اختیار تعیین مهر به عهده شوهر گذاشته شود، وی می تواند هر مبلغی که بخواهد را معین کند.

زن:
اگر اختیار تعیین مهر به زن داده شود، زن تنها می تواند کمتر از مهرالمثل مهریه را معین نماید. وکیل مهریه می تواند راه را تسهیل کند.

مهریه چیست ؟

مهریه مالی است که به موجب عقد نکاح شوهر به زن تملیک نموده و هر زمان پس از عقد زن می تواند آن را مطالبه نماید.

انواع مهریه چیست؟

انواع مهریه شامل مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه و همچنین مهر المثل مهر المسمی و مهر المتعه است.


اشتراک در
اطلاع از
12 سوالات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه

سلام آقای اصبحی وقت شما بخیر. من یه خانم ۳۸ ساله هستم که یه پسر ۶ ساله دارم و همسرم حدودا ۶ ماهه که فوت شدن و من قیم پسرم اعلام شدم. پدر و مادر شوهرم هم فوت شدن. سوال من این هستش که من اگر میتونم مهریه‌ام رو درخواست کنم و بخوام؟ و آیا این مستلزم این هستش که قیم بودن از من سلب بشه؟

سلام خسته نباشید آقای اصبحی. لطفاً راهنمایی بفرمایید پسر من چند وقت با زنش اختلاف داشت و زنش بدون اجازه تمام اساس خونش رو برده خونه مادرش و الان شکایت کرده بابت مهریه و نفقه و استرداد جهیزیه و ذرب وجرح که حقیقت ندارد ابلاغیه آمده و پسرم ترسیده و نرفته و حکم جلبش را گرفتند ما مدرکی نداریم که ثابت کنیم چکار کنیم؟

سلام آقای اصبحی لطفاً پاسخ بدید ممنونم. آیا به جهت مهریه، زن، تنها ماشین مرد را هم میتواند توقیف کند ؟

باسلام اینجانب در سال ۹۷ محکوم به هر۱۲ ماه یک سکه شدم وتا سال ۹۹ پرداخت نکردم ودرسال ۹۹ بعداز تقدیم اعسار در تقسیط مهریه محکوم از پرداخت هر۱۲ماه یک سکه به ۱۶ ماه یک سکه مهریه شدم ودو سکه معوقه داشتم که حکم جدید صادر شدحال سوالم اینه باتوجه به اینکه در حکم صادره قید نشده که سکه‌های معوقه طبق حکم قبلی پرداخت شود وسکه‌های جدید طبق حکم جدید پرداخت گردد آیا سکه‌های معوقه طبق حکم قبلی باید پرداخت گردد یا اینکه تمام سکه‌ها چه سکه معوقه وچه سکه جدید باید طبق حکم اعسار در تقسیط جدید پرداخت گردد. ضمنا متذکرشوم که اینجانب را بخاطر پرداخت نکردن سکه‌های معوقه وجدید که ۳ سکه میشودجلب کردندکه به قاضی محترم گفتم بنده طبق حکم جدید صادر فقط به پرداخت یک سکه محکوم می‌باشم نه ۳ سکه وقاضی هم گفت ۲سکه معوقه داری که باید طبق حکم قبل پرداخت می‌شدوبنده به ایشان گفتم که درحکم قید نشده که سکه‌های معوقه را طبق حکم قبلی پرداخت کنم وچون جلب بودم خانواده‌ام باهزاران بدبختی پول جورکردند وسکه تهیه کردند تا بنده به زندان هدایت نشوم بعدازاعتراضات بنده سکه‌ها را درداخل گاوصندوق دادگستری نگهداری کردند تا به موضوع رسیدگی کنند. حال از شما وکلای محترم تقاضا دارم راهنماییم کنید که آیا یک سکه طبق حکم جدید باید پرداخت میکردم یا ۲سکه معوقه را هم طبق حکم جدید بایدپرداخت کنم یا حکم قدیم؟

سلام جناب اصبحی وقت بخیر. همسر من مهریه‌اش رو اجرا گذاشته، منم ۲ سال پیش ۵ عدد سکه و مقداری پول از یکی از دوستان گرفتم که باهاش کار کنم ولی چون رفاقتی بوده نوشته‌ای با هم نداشتیم
میتونم قراردادی به آن تاریخ پرینت بگیرم و دونفر امضا کنیم تا به عنوان بدهی از اموال من خارج بشه؟

سلام آقای اصبحی.اگر پاسخ بدید ممنون میشم. برای اجرا کردن حکم مهریه، زمانی که باید ب اداره اجرای احکام مراجعه کنیم تاریخ صدور حکم هست یا تاریخ تجدیدنظر حکم؟ اینم هم بگم که با درخواست تجدید نظر موافقت نشده و همون رای قبلی هست؟