وکیل مطالبه وجه بندرعباس

وکیل مطالبه وجه بندرعباس

اگر در خصوص مطلب وکیل مطالبه وجه بندرعباس سوال یا نظری دارید میتوانید از پایین همین صفحه آن را ارسال نمایید.

وکیل مطالبه وجه در بندرعباس

مبادله پولی به دلایل مختلف بین افراد، امر رایجی‌ست. در برخی موارد پول در قالب‌های مختلف اعم از سفته، چک، حواله یا به صورت نقدی به دیگری انتقال داده می‌شود. این انتقال گاهی به صورت عوض پرداخته می‌شود، مانند گاهی که ما جنسی را می‌خریم و گاهی نیز بدون هیچ عوضی با این فرض که در آینده آن را از شخص وصول کنیم، مانند قرض. در فرض دیگر نیز امکان دارد، پیش پرداخت بدهیم اما جنسی را تحویل نگیریم. در دو مورد اخیر مطالبه وجه موضوعیت پیدا می‌کند. در این مقاله قصد داریم ضمن مشاوره با وکیل برای مطالبه وجه، روش‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم. به علاوه این نکته را بررسی نماییم که مطالبه در چه مواردی امکان پذیر است و دعاوی مربوط به آن در دادگاه چگونه مطرح می‌شود؟

مطالبه وجه

منظور از مطالبه وجه

مطالبه وجه و مطالبه طلب به طور خاص مطالبه وجه نقد و پول رایج است (ریال یا تومان).البته در معنای عام تر این دعوا شامل مطالبه هر نوع مال کلی (در مقابل مال عینی و قیمی) که دارای امثال و اعوان متعدد و متکثر است نیز می شود.در هر فرضی که کسی بابت پول یا طلب یا یک مال کلی و مثلی از دیگری طلبکار باشد می تواند با طرح دعوای مطالبه طلب یا مطالبه وجه مال مورد ادعای خود را مطالبه نماید.این دعوا از جمله دعاوی مالی بوده و حسب مورد با توجه به میزان و ارزش خواسته در دادگاه عمومی حقوقی و یا شورای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار می گیرد.از جهت صلاحیت محلی هم برای رسیدگی به دعوای مطالبه وجه یا مطالبه طلب دادگاه اقامت خوانده صالح به رسیدگی است.به دلایل مختلف ممکن است یک نفر از دیگری وجهی را طلبکار باشد مثل اینکه معامله ای انجام شده و مبلغ آن پرداخت نشده باشد یا اینکه پولی به قرض داده شده باشد و یا خسارت پولی و مالی به خواهان وارد شده و به واسطه آن وجه موضوع طلب خواسته شده باشد.

چند نکته در مورد مطالبه طلب


1- مطالبه طلب دعوایی مالی بوده و مستلزم پرداخت هزینه دادرسی می باشد.

2- دعوای مطالبه طلب را بسیار بسیار بعید است که بتوان کیفری جلوه داد و علیه خوانده اعلام جرم نمود آنچنان که بسیاری از افراد به دلایل مختلف در صدد آن هستند.این دعوا ذاتاً حقوقی است و طرح آن به صورت کیفری اعلام جرم علیه مرتکب در بسیاری از مواقع خواهان را به بی راهه می برد و وقت و هزینه او را هدر می دهد.

3- خواهان و طلبکار در دعوای مطالبه طلب می تواند قبل از تقدیم دادخواست و یا بعد از تقدیم دادخواست اموال بدهکار را توقیف کند.(به توقیف اموال تامین خواسته هم گفته می شود.)

4- دعوای مطالبه طلب همیشه در دادگاه محل اقامت خوانده مطرح می شود و دادگاه محل نشانی خوانده صالح به رسیدگی است.

5- در دعوای مطالبه طلب خواهان و طلبکار علاوه بر امکان درخواست اصل خواسته و اصل طلب اگر طلب از نوع وجه رایج (پول ایران) باشد، می تواند خسارت تأخیر تأدیه را نیز مطالبه نماید.

6- همواره در دعوای مطالبه طلب این امکان و امتیاز برای بدهکار در نظر گرفته شده است که در صورت غدم توانایی پرداخت یکجای محکوم به تقاضای اعسار یا تقسیط بدهد که البته راه هایی برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد که مهم ترین آنها توقیف امولا به طور پنهانی و مخفیانه و قبل از ابلاغ به طرف است.

چه دلایل و مدارکی برای دعوای مطالبه طلب لازم است ؟

دلایل و مدارک مخصوص و منحصر بفردی برای رسیدگی به این دعوا تعریف نشده است و دلایل اثبات خواسته مطالبه طلب همان دلایل عمومی اثبات ادعا است.اما بیشتر قرارداد یا رسید یا فیش واریز بانکی یا اسناد تجاری مانند چک و سفته، به عنوان دلایل اثبات این ادعا ارائه و عرضه می شود.

هزینه دادرسی دعوای مطالبه طلب چقدر است ؟

این دعوا یک دعوای مالی محسوب شده و هزینه دادرسی آن مطابق سایر دعاوی مالی برای مرحله بدوی سه و نیم درصد ارزش خواسته و برای مرحله تجدیدنظر، واخواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی تقریباً چهار و نیم درصد ارزش خواسته می باشد.

اشتراک در
اطلاع از
6 سوالات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه

سلام وقت بخیراقای اصبحی لطفاً راهنمایی بفرمایید، همسایه ما طی ساخت و سازی که انجام دادند به ملک ما خسارات وارد کردند و در دادگاه محکوم به پرداخت ۵۰ م تومان خسارت شدند ولی اعتراض زدن و به تجدیدنظر خواهی رفته و چون معلوم نیست چه زمانی وقت دادگاه تعیین میشود ما مجدداً دادخواست مطالبه خسارت تاخیر تادیه هم انجام دادیم حالا باید در جلسه این دادخواست چه دفاعی انجام بدم؟ آیا فقط کافی است که ماده ۵۲۲ آیین قانون دادرسی مدنی اشاره و اکتفا کنم؟

سلام جناب اصبحی وقت شما بخیر. بنده وکالت فروش به همسرم دادم
ایشان بعد سه ماه بدون اطلاع از بنده خانه را به اسم خود کرده و بعد منزل را بدون اطلاع از بنده ترک می‌کند و به استان قم منزل پدر می‌روند
یکماه پیش منزل را هم فروختند
حال بنده شکایت ثمن معامله را از ایشان کرده‌ام در دادگاه حقوقی قم
چه راهنمایی و دستوری میفرمایید؟

سلام آقای اصبحی. بنده پارسال ازحسابم غیرقانونی پول برداشت شده. بعدازشکایت در پلیس فتا بندرعباس مشخص شد پول به حساب کی رفته. اون هم میگه دوستانم ازحسابم سواستفاده کرده‌اند. اوهم ازدوستانش شکایت کرده. متهم اصلی فراری است. پرونده من رامختومه اعلام کرده‌اند. من باید برای پولم به کجاپیگیر باشم. مبلغ ۲۰ملیون بوده