وکیل دیه بندرعباس

وکیل دیه بندرعباس

وکیل دیه بندرعباس

اگر در خصوص مطلب وکیل دیه بندرعباس سوال یا نظری دارید میتوانید از پایین همین صفحه آن را ارسال نمایید.

وکیل دیه در بندرعباس

باید گفت که برای دیه مقدار آن مشخص است و بستگی به نوع صدمه و میزان آن دارد. مانند دیه قطع دست یا دیه قطع پا، که هر کدام به میزان نصف دیه کامل هستند. ولی میزان ارش بستگی به تشخیص پزشک دارد. مانند پارگی رباط دست.


تعیین دیه و ارش در پزشکی قانونی چگونه است؟


بر اساس تعریف قانون، ارش همان دیه‌ای است که مقدار آن به جرم، چگونگی و کیفیت جرم بستگی دارد. این مقدار همچنین به سلامت فرد خسارت دیده بستگی دارد. در بیشتر مواقع خسارت وارده به شخص از طریق پزشک قانونی تعیین می‌شود.

چه مراجعی برای رسیدگی به پرونده های دیه وجود دارند؟


هنگامی که فردی قصد شکایت و گرفتن دیه را دارد، می‌تواند برای راحت‌تر شدن کار و سرعت دادن به رسیدگی‌ پرونده از وکیل محاسبه دیه کمک بگیرد. معمولا به این پرونده‌ها در دادگاه کیفری یا همان دادسرا رسیدگی می‌شود. در این دادگاه احتیاجی به ارائه دادخواست و پرداخت هزینه جداگانه نیست. اگر شخصی درخواست دیه خود را به اشتباه و به دلیل عدم مشاوره از وکیل دیه به دادگاه حقوقی ببرد، باید برای رسیدگی به پرونده، دادخواست تنظیم کند. همچنین باید هزینه‌ای جداگانه برای رسیدگی پرداخت کند.

چه مجازاتی مشمول دیه است؟


فقط در موارد زیر وکیل دیه می‌تواند از مجرم برای فرد خسارت دیده تقاضای دریافت دیه کند:

قتل شبه عمد: زمانی که فردی قصد کشتن شخصی را نداشته باشد ولی باعث کشته شدن شخص شود. در قانون به این قتل، قتل شبه عمد گفته می‌شود و مشمول دیه است.
فوت در جرائم رانندگی: همه حوادثی که در جرائم رانندگی باعث فوت شخص یا منجر به صدمه دیدن قسمتی از بدن وی می‌شود، طبق قانون مشمول دیه است. مقدار دیه بر اساس میزان صدمه وارد شده به شخص تعیین می‌شود.

خسارت‌های مازاد بر دیه

گاهی اوقات به خاطر شرایطی که وجود دارد، ممکن است فرد خسارت دیده هزینه‌های دیگری مانند دارو و بیمارستان را علاوه بر دیه متحمل شود. در این موارد باید از وکیل دیه برای تقاضای خسارت‌های مازاد از دادگاه مربوطه کمک گرفت. در مورد این موضوع بعضی از افراد قانون گذار اختلاف دارند؛ ولی به هر حال اگر شخص زیان دیده درخواست کند، باید رسیدگی شود.

برای پرداخت دیه چقدر مهلت وجود دارد؟


مهلت پرداخت دیه از موقعی که یک حادثه یا جنایت رخ می‌دهد به صورت زیر است:

در قتل یا اتفاق عمدی یک سال
در قتل شبه عمد دو سال
در خطای محض سه سال
هر گاه پرداخت‌کننده در بین زمان‌های مقرر بخواهد تمام یا قسمتی از دیه را پرداخت کند، محکوم له باید آن را قبول کند.

چه مدارکی برای اخذ دیه لازم است؟


مدارکی که وکیل دیه باید به دفاتر قضایی ارائه دهد:

یک تصویر از دادنامه
یک تصویر از گزارش مرجع انتظامی
یک تصویر از نظر پزشک قانونی
پرداخت هزینه های دادرسی
کارت ملی برای احراز هویت


اگر هر کدام از این مدارک اختیاری وجود نداشته باشد، وکیل دیه می‌تواند این موارد را ارائه دهد:

شهادت مطلعین و شهود
درخواست استعلام
انجام تحقیقات و معاینات محلی
درخواست برای جلب نظر کارشناس مربوطه
اتیان سوگند و شماره پرونده استنادی
سایر دلایل و منضمات

تعریف دیه در قانون چیست ؟

دیه ، پرداخت مالی است که به خاطر آسیب وارد کردن غیر عمدی بر دیگری و یا آسیب عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد ، مقرر شده است که این مفهوم به صورت کامل تر در مقاله توضیح داده شده است .

انواع دیه کدام است ؟

بر اساس قانون مجازات اسلامی ، دیه نفس ، عضو یا منفعت اعضای بدن مورد پیش بینی قرار گرفته و به تفکیک ذکر شده است که در مقاله به توضیح آن پرداخته شده است .


 

اشتراک در
اطلاع از
6 سوالات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه

سلام. وقت بخیر آقای اصبحی. متاسفانه همسرم در تصادف دچار شکستگی در ساق پا شده ک از دو قسمت دچار شکستگی و یک قسمت خرد شدگی شده و پلاتین داره… با این وجود دیه ب یک قسمت کلی تعلق میگیره یا ب سه قسمت جداگانه؟ و حدودی میزان دیه در سال۱۴۰۱چقدر میشود؟ متشکرم

سلام جناب اصبحی گرامی. میخواستم ببینم سه فقره یک صدم دیه کامل مبلغش چقدر میشه؟

سلام اقای اصبحی. من در راه به سربازی بودم بالباس نظامی که در راه تصادف کردم وشانه چپم شکست ومنجبر پلاتین شد وهمچنین لگن هم از سمت چپ از هم جلو وعقب دچار شکستگی شد ولی منجر به پلاتین نشد حالا از شما میخواستم ببینم دیه به من چقدر تعلق میگیرد؟ ممنونم