وکیل دادگاه دادسرای نظامی بندرعباس

وکیل دادگاه و دادسرای نظامی بندرعباس

وکیل دادگاه و دادسرای نظام بندرعباس

اگر سوالی در خصوص مطلب وکیل دادسرا و دادگاه نظامی بندرعباس ( هرمزگان ) دارید میتوانید در پایین همین صفحه از بخش نظرات سوال خود را مطرح نمایید.

وکیل دادسرای نظامی بندرعباس – هرمزگان

دادسرا و دادگاه های نظامی، مراجع قضایی تخصصی هستند که در راستای اجرای تکلیف محوله قانون گذار در ماده 566 قانون آیین دادرسی کیفری، مبنی بر تخصیص شعبه یا شعبی از مراجع قضایی، برای رسیدگی تخصصی، تشکیل شده اند و به جرائم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی‌ کلیه‌ افرادی که در قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح، به اختصار، «‌نظامی» خوانده می‌ شوند رسیدگی می‌ کنند. در داسرای نظامی، تحقیقات مقدماتی و در دادگاه های نظامی، رسیدگی های بیشتر، جهت صدور حکم صورت میپذیرد.

معرفی دادسرای نظامی

دادسرای نظامی، در مرکز هر استان، تشکیل می شود و دارای مقامات و تشکیلاتی از قرار معاون دادستان، شعب دادیاری، بازپرسی، اظهار نظر و اجرای احکام بوده که وظایف و اختیارات مقامات قضایی آن، همانند وظایف و اختیاراتی است که روسای کل دادگستری و دادستان ها و سایر مقامات قضایی دادگستری و دادسرا ها دارند.

انواع دادگاه های نظامی

  1. دادگاه نظامی دو
  2. دادگاه نظامی یک
  3. دادگاه تجدیدنظر نظامی

انواع دادگاه نظامی زمان جنگ (موقت)

  1.  دادگاه نظامی دو زمان جنگ
  2. دادگاه نظامی یک زمان جنگ
  3. دادگاه تجدیدنظر نظامی زمان جنگ

تعداد اعضای دادگاه نظامی

اعضای دادگاه نظامی یک:

همانند دادگاه کیفری یک بوده و اعضای آن عبارتند از یک رئیس و دو عضو مستشار و جلسه دادرسی با حضور دو عضو رسمیت می یابد.

دادگاه نظامی دو:

با حضور رئیس شعبه یا دادرس (قاضی) علی البدل تشکیل می گردد.

معرفی دادگاه های نظامی

دادگاه های نظامی، به چند دسته تقسیم می گردند که با توجه به نوع جرم، رسیدگی و صدور حکم، در یکی از آن ها، صورت می گیرد. بر طبق ماده 582 قانون آیین دادرسی جرایم نیروهای مسلح، دادگاه های نظامی، به صورت زیر تشکیل می گردند که عبارتند از :

دادگاه نظامی دو: این دادگاه، به تمامی جرایم نظامیان، در راستای اجرای وظایف خود، جز جرایم در صلاحیت دادگاه نظامی یک رسیدگی می کند.

دادگاه نظامی یک: که به جرایم دارای مجازات سلب حیات، حبس ابد، قطع عضو و جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی که دیه آن ها، به میزان ثلث دیه کامل یا بیش تر از آن باشد، جرایم دارای مجازات تعزیری درجه چهار و بالاتر و همچنین، جرائم سیاسی و مطبوعاتی، نظامیان، رسیدگی می کند.

دادگاه تجدیدنظر نظامی: در این دادگاه، به تجدید نظر خواهی از آرای قابل تجدید نظر دادگاه نظامی یک و دو، رسیدگی می گردد.

دادگاه تجدیدنظر نظامی:

دادگاه تجدید نظر نظامی، متشکل از سه عضو اعم از یک رئیس و دو قاضی مستشار است و جلسات دادرسی با حضور حداقل دو عضو رسمیت می یابد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان می‌تواند مستشاران دادگاه تجدیدنظر نظامی را در دادگاه نظامی یک استان انتخاب نماید.

در زمان جنگ، دادگاه های نظامی زمان جنگ با تصویب رئیس قوه قضائیه، مطابق با ماده ۵۹۱ قانون آیین دادرسی کیفری،برای رسیدگی به جرائم مربوط به جنگ در محل قرارگاه های عملیاتی، مراکز استان ها و یا سایر مناطق مورد نیاز تشکیل خواهند شد.

جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی اعضای نیروهای مسلح:

مطابق با تبصره ۲ ماده ۵۹۷ قانون آیین دادرسی کیفری جرائم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی:

جرایمی است که اعضای نیروهای مسلح در ارتباط با وظایف و سئولیت های نظامی و انتظامی که مطابق قوانین موضوعه و مقررات جاریه مملکتی بر عهده دارد، مرتکب گردند.

در جرایمی که اعضای نیروهای مسلح در مقام ضابط دادگستری مرتکب می‌شوند، موضوع از شمول صلاحیت دادسرا و دادگاه های نظامی خارج می‌باشد.

به جرمی که ضابطان دادگستری در حین انجام وظایف قانونی خود در راستای اجرای دستورات مقامات قضایی دادگستری و یا در هنگام مواجهه با جرایم مشهود مرتکب می‌شوند، جرم در مقام ضابط دادگستری اطلاق می‌شود.

رسیدگی به جرایمی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اجازه فرموده اند، تا زمانی که از ان عدول نشده، در دادسراها و دادگاه های نظامی رسیدگی می‌شود.

وکیل دادگستری دادسرا دادگاه نظامی بندرعباس هرمزگان

دادگاه های نظامی به چند دسته تقسیم می گردند ؟

بر طبق قانون دادگاه های نظامی به دادگاه نظامی یک و دو تقسیم بندی میشوند. همچنین دادگاه تجدیدنظر نظامی از انواع دادگاه های نظامی هستند.

وظیفه دادگاه های نظامی رسیدگی به چه جرایمی است ؟

جرائمی که نظامیان در راستای اجرای وظایف خود مرتکب می شوند جرایمی هستند که توسط دادگاه های نظامی رسیدگی می گردند.

اشتراک در
اطلاع از
16 سوالات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه

سلام آقای اصبحی بنده مامور کلانتری بودم که متاسفانه متهمی از دستم فرار کرد قاضی یک فرصت یک هفته ای داد که پیداش کنم هفته دوم متهم در میناب پیدا شد و یک نامه به بنده دادند گفتند ببر دادسرای نظامی بندرعباس. که نامه رو بردم تحویل دادسرا دادم و همه چیز حل شد حالا بعد از گذشت 2 سال ابلاغیه آمده که پرونده شما به شماره ** و شماره بایگانی** واصل شد و باید به شعبه اجرای کیفری مراجعه کنید زنگ زدم به رئیس کلانتری اون سال گفتند احتمالا جریمه نقدی شدی سوالم اینه که اون سال پرونده من بسته شد پس جریان این ابلاغیه چیه و اینکه اگر جریمه نقدی شده باشم چقدر جریمه نقدی میشم؟ از وقتی که گذاشتید متشکرم

سلام آقای وکیل بنده به دلایل های خیلی زیادی از مامورین یکی از کلانتری های بندرعباس شکایت دارم اول اینکه بخاطر نفقه بچه که از همسر سابقش عقب افتاده بود جلب داشتن و همسر بنده را با بهانه ی به کلانتری کشاندن و از صبح پنج شنبه ساعت ۹ بازداشت کردن تاساعت ۱۲ونیم که مطمئن شدن دادگاه بسته هست و۱۲نیم رفتن دادگاه قاضی هانبودن ودستورقاضی کشیک حکم بازداشتی وراهی زندان کردن و۲روززندانی شدبخاطر۶۵۰هزارتومن که کارت میکشیدیم ودوم اینکه بابنده به صورت پرخاشگری وحرفای زشت رکیک زدن. وطی چندباربه ۱۹۷گزارش داده ام اکنون بخام شکایتی کنم چه بایدکنم؟

سلام جناب وکیل واقعیتش من کادر نیروی انتظامی هستم و الان حکم سه ماه انفصال از خدمت برایم آمده آیا بعد از تحمل حکم بدون مشکلی میتوانم به کار برگردم؟

سلام لطفا راهنماییم کنید آقای وکیل. همسر بنده نظامیه و متاسفانه در حین خدمت با چند دستگاه ماینر برخورد میکنه در عوض اینکه دستگاه ها رو انتقال بده به محل کار اونا رو برای خودش تصاحب میکنه و پرونده شاکی خصوصی داره خواستم ببینم چه اتفاقی واسه همسرم رقم میخوره؟ ممنونم

سلام آقای اصبحی وقت شما بخیر. سوالی داشتم از خدمتتون بنده سال ۹۷ اعزام به خدمت شدم و در سال ۹۸ در حین خدمت از ناحیه دیسک‌کمر آسیب دیده‌ام و در کمیسیون پزشکی آسیبم‌تأیید شد و معاف از رزم شده‌ام و چند بند و واسم ممنوع کردن، الان بعد از خدمتم هنوزم از انجام اعمال‌های زیاد دچار مشکلم آیا میتوان اقدامی انجام‌داد؟

سلام جناب اصبحی وقت شما بخیر. حساب من ازطرف دادگاه مسدودشده بعدازپیگیری متوجه شدم که پرونده قرارمنع تعقیب صادرشده. این به چه معنی است؟ وایاحساب من بطورخودکاررفع مسدودیت میشه؟ ممنون

سلام جناب اصبحی سوالی داشتم از خدمتتون. من از سال ۹۵ پرونده ایی در دادسرای نظام مبنی بر رشوه دارم . که بعد 5سال قاضی منو از کار در نیروهای مسلح معلق کرد و در ابان ماه حکم ۶ ساله زندانی برام زدن اعتراض کردم رفت دیوان حکم را نقض کرد دوباره دادگاه برام 4 سال زندانی و ایندفعه اخراج هم زده. من باید چکار کنم بخدا این پرونده 6سال طول کشید بنا بر گفته کارمند دادسرا میگفت موندیم تو این پرونده چکار کنیم ؟ یک سوال دیگه اگر من اخراج بشم چون بالای18سال سابقه دارم به زن و بچه ام حقوق تعلق میگیره به خودم دفترچه بیمه میدن. و اینکه چون الان 15ماه نمیرم سرکار خانمم رفته سرکار با ماهی 800هزار تومن اگر بیمه داشته باشه براش حقوق منو وصل میکنن یا نه؟ ممنون ببخشید مزاحم شدم

سلام جناب اصبحی. اگر در پادگان از یک سرباز سرقت شود و او به یکی از اعضای کادر پادگان مشکوک باشد آیا رسیدگی به این جرم در صلاحیت دادسرای نظام است ؟