وکیل بانکی بندرعباس

وکیل بانکی بندرعباس

وکیل بانکی بندرعباس

اگر در خصوص مطلب وکیل بانکی بندرعباس سوال یا نظری دارید میتوانید از پایین همین صفحه آن را ارسال نمایید.

وکیل بانکی در بندرعباس

در جامعه کنونی ایران کمتر کسی پیدا می‌شود که با بانک سروکار نداشته باشد، وچه بسا افراد بسیاری  برای انجام عملیات بانکی خود و گرفتن تسهیلات مختلف از بانک مورد نظر، و چگونگی باز پرداخت آن دچار سردرگمی و مشکلات فروانی شده اند. از طرفی پرونده‌های مربوط به دعاوی بانکی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که بسیاری از مردم از حقوق خویش در قبال فعالیت‌های بانکی اطلاع چندانی ندارند. با توجه به گستردگی موضوعات حقوقی مالی، و تفسیر مواد قانونی و قابل فهم نبودن آن برای تمامی افراد، واز سویی دیگر چون بیشتر قراردادهای بانکی به صورت یک طرفه تنظیم می‌شود، نیاز به وکیل دعاوی بانکی بیش از پیش مورد نیاز است.

وکیل دعاوی بانکی کیست؟

وکیل دعاوی بانکی کسی است که در امورات قضایی وغیر قضایی که در رابطه با بانک برای اشخاص حقیقی یا حقوقی پیش می‌آید، آشنایی و مهارت و تسلط به حقوق موضوعه را داشته باشد تا بتواند از حقوق موکل خود مراجع قضایی به نحو احسن دفاع کند.

موضوعات دعاوی قضایی که می‌تواند بین بانک و اشخاص حقیقی یا حقوقی مطرح شود شامل دعاوی طرح مطالبه وجه نقد بانک علیه اشخاص یا طرح دعوی ایفا تعهدات علیه اشخاص فوق است. در بعضی از مواقع بانک، طرف دعوی اشخاص حقیقی یا حقوقی قرار می‌گیرد که در این گونه شرایط، وکیل دعاوی بانکی از طرف بانک مطبوع خود باید در محاکم قضایی حضور یابد و پاسخگو دادگاه باشد. مانند طرح انواع  دعوی مطالبه تسهیلات و ایفای تعهدات و فک رهن ملک اشخاص که علیه بانک صورت می‌گیرد.

بدین ترتیب نیاز به وکیل دعاوی بانکی لزوما هم از جانب بانک مطرح می‌شود و هم از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی.

وظایف وکیل بانکی چیست؟

وظیفه وکیل بانکی این است که در انواع دعاوی قضایی که بانک علیه اشخاص دایر می‌کند، در محاکم حقوقی و یا در مراجع انتظامی حضور یابد واز حقوق موکل خود دفاع کند. از طرف دیگر در انواع دعاوی که اشخاص حقیقی یا حقوقی، علیه بانک مطرح می‌کنند، در محاکم قضایی و دادسرا حضور یابد و با توجه به مقررات مربوطه، از حقوق موکل خود دفاع نماید.

ارائه اطلاعات لازم وانجام امور حقوقی مربوط به انواع مناقصه ها و مزایده ها – جمع آوری اطلاعات لازم و استفاده از آن ها، برای دفاع از سازمان یا شرکت مطبوع در محاکم قضایی نیز، از دیگر وظایف وکیل بانکی است.

انواع دعاوی بانکی چیست؟

انواع دعاوی بانکی که در محاکم قضایی مطرح می‌شود را می‌توان نام برد که شامل:

‍1- دعوی مطالبه وجه نقد، از بابت صدور جک و سفته و برات که بانک علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی مطرح می‌دارد.

2- خواسته الزام به انجام تعهدات از سوی بانک، علیه اشخاص. مانند طرح دعوی علیه اشخاص، دایر بر الزام به رهن دادن وثایق ملکی برای وصول طلب بانک.

3- طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک مورد وثیقه به نام بانک.

4- طرح دعوی بانک علیه اشخاص در قالب دعوی ورود ثالث یا جلب ثالث و یا دعوی تقابل.

5- دعاوی مربوط به ضمانت نامه‌ها یا اعتبارات اسنادی.

انواع قراردادهای بانکی

1- قراردادهای استخدامی کارکنان بانک در قالب استخدام رسمی یا قراردادی

2- قرارداد خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز بانک از اشخاص تاجر و غیر تاجر

3- قرارداد بانکی در قالب عقود جعاله و مضاربه

4- قرارداد مشارکت در ساخت یا مشارکت در بخش بازرگانی – تولید و خدمات

5- قرارداد رهن، در وثیقه گرفتن اموال غیر منقول و منقول در ازای پرداخت پول وام بانک

6- قرارداد وام قرض الحسنه که شامل موارد ازدواج- تعمیر یا تامین مسکن- کمک هزینه درمان و کمک هزینه تحصیلی است.

7- قرارداد سلف که به موجب آن بانک محصولات تولیدی مشتری را خریداری، و بهای آن کالا را نقدا پرداخت و کالا را در آینده تحویل می‌گیرد.

8- قرارداد اجاره به شرط تملیک که در بخش های صنعت و معدن، خدمات، کشاورزی و ساختمان کاربرد دارد.

مشاوره پیش از قرارداد بانکی

با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر جامعه، استفاده شهروندان از تسهیلات بانکی بیشتر شده است. افراد در ازای باز پرداخت این تسهیلات، املاک ودارایی‌های خود رادر رهن بانک قرار می‌دهند. در این خصوص بانک‌ها شروط بسیار زیاد که غالبا به صورت یک جانبه تنظیم شده است را به مشتریان خود تحمیل می‌کنند و ضمانت اجراهای مختلف ومحکمی را برای مشتریان خود در نظر گرفته اند، که در صورت عدم بازپرداخت تسهیلات یا تاخیر در آن، جریمه های سنگینی را به عهده مشتری می‌گذارند.

درچنین شرایطی اهمیت مشاوره پیش از قرارداد بانکی برای شهروندان پررنگ تر می‌شود. با مشاوره پیش از قرارداد بانکی، اشخاص در جهت بهره مندی از انواع خدمات و تسهیلات بانکی، و آگاهی از تعهدات در بازپرداخت حقوق بانکی، با چشم باز قرارداد می‌بندند که خدای ناکرده در آینده دچار غفلت نشوند. این مشاوره می‌تواند شامل آشنایی با انواع تعهدات و الزامات حقوقی به بانک باشد و یا آشنایی با انواع تسهیلات و وام هایی که بانک در قالب قرارداهای مختلف به اشخاص ارائه می‌دهد.

مشاوره پس از قرارداد بانکی

 پس از قرارداد بانکی نیز می‌تواند برای اشخاص حقیقی و حقوقی موثر و کارساز واقع شود. با مشاوره حقوقی مستمر پس از قرارداد بانکی می توان از انواع تخفیفات و الزامات حقوقی مربوط به آن آشنا شد ودر ادامه باز پرداخت تسهیلات، آن ها را به کار گرفت.

اشتراک در
اطلاع از
2 سوالات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه

سلام اقای وکیل وقت بخیر ببخشید من یک مشکل حقوقی برام پیش امده امکان داره پاسخ بدید؟ ممنونم 🙏